Stabdžių diskų keitimas ar kitas stabdžių remontas, suportų restauravimas ir dauguma jų problemų jau yra ne kartą aptartos mūsų skiltyse bei Facebook fanų puslapyje aptartos ir pademonstruotos tiek foto tiek video medžiagoje.
Stabdžių diskai labai svarbus stabdžių sistemos komponentas nes būtent jų dėka ir vyksta pats automobilio lėtėjimas, stabdžių kaladėlės liečia stabdžių diską ir dėl sukuriamos trinties sukuriamas stabdymo efektas.
Stabdžių diskų būna labai įvairių, vieni yra paprasti stabdžių diskai, kiti yra ventiliuojami skirti didesniems apkrovimams. Yra stabdžių diskų ir raižytų ir sugręžiotų skylėmis sportiniuose automobiliuose tam kad būtų greičiau vėdinami ir neperkaistų.
Žemiau matote paprastą, dažniausiai matomą stabdžių diską, šis stabdžių diskas turi didelį išnešimą, todėl yra montuojamas dažniausiai automobilio gale. Kaip matome stabdymo paviršius iš abiejų pusių neturi jokių skylių todėl yra neventiliuojamas.
Žemiau matome jau ventiliuojamą stabdžių diską kuris dažniausiai yra montuojamas automobilio priekyje. Ventiliuojamas stabdžių diskas paprastai būna didesnio diametro ir montuojamas didesnio galingumo mašinose. Kartais ventiliuojami stabdžių diskai yra montuojami ir gale, ypač galingesnėse mašinose.
Silpnesniuose automobiliuose, kurie turi silpnesnius variklius, priekyje yra montuojami neventiliuojami diskai. Automobilio gale kurie yra standartiniai ir liaudyje labiausiai paplitę, vidutinio galingumo varikliais, turi gale stabdžių būgnus o priekyje ventiliuojamus stabdžių diskus. Senesniuose automobiliuose tiek gale tiek priekyje buvo montuojami stabdžių būgnai o ne stabdžių diskai.
Tęsiant stabdžių diskų temą, kai kurie sportiniai automobiliai turi raižytus ir skylėtus stabdžių diskus. Tokie stabdžių diskai yra didesnio diametro, suraižyti ir sugręžioti tam kad greičiau auštų nes dėl didelės stabdymo jėgos jie greitai ir stipriai kaista
Žemiau video medžiagoje pridedame demonstraciją kaip veikia stabdžių diskas sukurdamas stabdymo efektą.
Kada reikia keisti stabdžių diskus?
Stabdžių diskai dalyvauja stabdymo trinties procese todėl natūralu kad karts nuo karto, kaip ir stabdžių kaladėles, juos reikia keisti. Stabdžių diskai paprastai turi ant jų iškaltus minimalaus plonumo matmenis, t.y. stabdžių diskai negali būti plonesni nei nurodyta, jei taip yra – juos reikia keisti.
Žemiau pridedame ploniausio stabdžių disko vaizdą, tokį stabdžių diską privalu keisti nauju.
Praktika bent jau mūsuose rodo kad dažniausiai stabdžių diskus tenka keisti ankščiau nei jie sudyla, kodėl taip yra? Atsakymas yra paprastas – stabdžių diskai susidėvi arba yra sugadinami dėl netvarkingos stabdžių sistemos. Jei stabdžiai yra netvarkingi, stabdžių diskui tenka ypatingai dideli temperatūrų pokyčiai ir trinties paskirstymai. Jei stabdžių suportas nevaikšto normaliai ir yra užrūdijęs bei reikalauja stabdžių suportų restauravimo, stabdžių diskai yra liečiami stabdžių kaladėlių netolygiai, kartais stabdoma yra tik viena stabdžių disko pusė, kartais stabdžių disko plokštuma yra stabdoma netolygių paviršiumi ir tą galime matyti nuėmus ratą. Kaip atrodo visi šie atvejai pamėginsime parodyti žemiau.
Žemiau matote nuotrauką kaip atrodo stabdžių disko paviršius kai stabdžių sistema nėra tvarkinga, stabdoma tik dalinai, suportas juda labai sunkiai todėl stabdo retai, ir stabdo tik tam tikra stabdžių disko paviršiaus dalis todėl tokius diskus būtina keisti naujais arba nutekinti jų paviršių. Žinoma derėtų paminėti, kad keičiant stabdžių diskus būtina sutvarkyti ir stabdžių suportus kitaip stabdžių diskas naujas ar naujai nutekintas ilgai nelaikys ir pavirs į tokį patį.
Kartais dėl senų kaladėlių, prikepusių suporto kreipiančiųjų ir pastrigusio stabdžių stumuokliuko stabdymo efektyvumas yra prastas nes yra stabdoma tik tam tikra stabdžių disko dalis kaip yra demonstruojama žemiau.
Toks stabdymas ne tik kad yra neefektyvus, bet laikui bėgant toks stabdžių diskas paprastai susikraipo ir stabdant automobilį pradedama justi vibracija ir „mušimas“ per stabdžių pedalą bei vairą. Taip nutinka todėl kad vidurinis plotas kuris yra stabdomas kaista, o stabdžių disko šonai lieka vėsus. Iš fizikos žinoma kad kaisdamas metalas plečiasi, o šaldamas traukiasi mes turim įdomų reiškinį, disko viduriukas plečiasi, o šonai ne, ko pasakoje diskas susikraipo ir pradedamas jausti mušimas per pedalą ar vibracija stabdant.
Stabdžių diskų perkaitimas dėl netvarkingų stabdžių yra taip pat viena iš dažniausiai pasitaikančių problemų. Nejudančios suporto kreipiančiosios verčia stabdžių kaladėles spaustis tik prie vienos stabdžių disko pusės taip nudilindamos stabdžių diskus netolygiai, viena pusė nudyla daugiau o kita mažiau, dažniausiai dyla labiau vidinė stabdžių disko pusė tad neapsigaukite pasižiūrėję į išorinę stabdžių disko pusę ir išorinę stabdžių disko kaladėlę kaip yra demonstruojama video medžiagoje žemiau. Tokie stabdžiai yra pavojingai prasti.
Žemiau taip pat rodomas perkaitintas stabdžių diskas kuris dėl strigusio stabdžių suporto paspaudus stabdį kaito ir taip perkaitino stabdžių diską, kartais stabdžių diskai net paraudonuoja ir automobiliai atvažiuoja su svylančiais ratais ar net besilydančiais plastmasiniais ratų gaubtais.
Žemiau pridedame video medžiagą kur demonstruojama kaip iki raudonumo užkaista stabdžių diskas, įsivaizduokite jei užstrigtų stabdžiai tolimoje kelionėje važiuojant dideliu greičiu. Tokia kaitra ir temperatūra pavojinga ir pačiam ratui, gali sprogti padanga, perkaisti guoliai ir kitos pakabos detalės todėl su stabdžiais, stabdžių diskais ir kaladėlėmis nevalia eksperimentuoti ir privalu stabdžių sistema palaikyti tvarkingą.
Kaip teisingai keisti stabdžių diskus?
Keičiant stabdžių diskus į naujus ar naujai nutekintus yra viena pagrindinė taisyklė – paviršiai turi būti idealiai lygus ir švarūs. Kalbu ne apie pačio disko paviršių bet apie vietą kuria stabdžių diskas prisiglaudžia prie stupicos, jos turi būti idealiai vienodos nes kitu atveju uždėjus stabdžių diskus ant nelygių paviršių rizikuojate kad stabdžių diskas nepriglus idealiai lygiai prie paviršiaus ir netrukus vėl pradės mušti per stabdžių pedalą ar vairą stabdant.
Žemiau pridedame nuotrauką stebulės nuo kurios buvo nuimtas stabdžių diskas. Matome kaip paviršiai yra aprūdiję ir apsinešę, būtent ant tokio paviršiaus stabdžio disko dėti ir negalima, jie turi būti idealiai lygūs.
Stebulę privalu nuvalyti idealiai švariai, tam paprastai geriausiai tinka metaliniai antgaliai dedami ant drėlės, jie geriausiai nuvalo visas rūdis ir apnašas, taigi šių darbų tikslas paruošti stebulę taip kaip parodyta nuotraukoje žemiau.
Tam kad stabdžių diskas neprirūdytų prie stebulės, patartina šiek tiek ją patepti prieš uždedant stabdžių diską kaip demonstruojama nuotraukoje žemiau, paprastai tam puikiai tinka vario arba guolis tepalas.
Būtina kartu su naujais diskais keisti ir naujas stabdžių kaladėles bei būti tikriems kad stabdžių suporto kreipiančiosios nėra prikepusios ir juda laisvai kaip tai yra rodoma ir patariame stabdžių kaladėlių keitimo puslapyje.
Taip pat BŪTINAI dėdami stabdžių diskus nuvalykite stabdžių diskų paviršių, jei tai naujas stabdžių diskas, gerai nuvalykite tepalą kuriuo jie būna patepti tam kad nerūdytų, jei tai senas, atsargiai sudėkite viską neištepdami jo paviršiau o jei ištepėte, gerai nuvalykite ir nuriebalinkite.
Stabdžių diskų tekinimas
Kartais nutinka taip kad stabdžių diskų naujų nėra arba jie yra neprotingai brangūs imant pačių diskų ir automobilio vertę, tokiu atveju yra išeitis – nutekinti stabdžių diskų paviršių. Tekinant stabdžių diskus yra nulyginamas diskų paviršius ir padaromas idealiai lygus tiek iš stabdymo paviršių šonų, tiek iš vidinės kuri liečiasi prie stebulės kurią patarėme idealiai nuvalyti prieš dedant stabdžių diską.
Žemiau pridedame nuotrauką kaip pavyzdį kaip atrodo netekintas stabdžių diskas prieš tekinimą ir paskui jau po tekinimo ir paviršiaus nulyginimo.
Nutekintų stabdžių diskų pavyzdžiai pateikiami žemiau
Nedarykite klaidingų išvadų kad diskų tekinimas yra blogai ar silpnina metalo struktūrą ar savybes. Taip tikrai nėra. Tai geriausiai įrodo senelių ir vis dar dirbančių tekintojais patirtis, jie tekindami mato metalo sudėtį, jo savybes, todėl labai dažnai keikia naujus diskus ir giria senuosius. Ne veltui, pasak jų, ankščiau metalo gamyklos nuliedamos ketinius/ketinius tekinimo staklių rėmus palikdavo juos lauke kad metalas susentų ir susigulėtų, taip jis įgaudavo tvirtinimo todėl tokie tekintojai visuomet pataria geriau palikti senus, gerus originalius diskus kurių metalas jau sukietėjęs ir kitokios sudėties nei pirkti naujus, nebrangius, nesenai išlietus stabdžių diskus. Mes visuomet kaip alternatyvą siūlome stabdžių diskų nutekinimą, paprastai diskų tekinimas kainuoja 18-20€ už du stabdžių diskus.
Kai kurios kompanijos siūlo diskų nutekinimą nenuėmus juo nuo stebulės ir nenuardžius, tad kartais net tokia galimybė yra nulyginti jų paviršių ir pašalinti stabdžių diskų mušimą.
Išvados ir rekomendacijos
Kaip baigiamą pareiškimą derėtų pasakyti kad niekada nebijokite dėti senų nutekintų stabdžių diskų, jie tikrai nepraranda jokių savybių o senas metalas priešingai yra kietesnis ir geresnis, dažnai būna pagaminti iš kokybiškesnių medžiagų ir metalų nei nauji pigūs stabdžių diskai. Montuodami naujus ar keisdami senus stabdžių diskus, nepamirškite apie tokį paprastą dalyką kaip idealiai švarūs stebulės ir stabdžių disko paviršiai. Tam kad jie neprikibtų ir neprirūdytų galite plonai patepti guoliniu ar vario tepalu, tokiu atveju išvengsite korozijos tarp šių dviejų paviršių. Nepamirškite kad stabdžių diskų keitimas neišspręs stabdžių problemų, nes kreivas ar aprūdijęs stabdžių diskas nėra prastų stabdžių priežastis, tai kitų, netvarkingai dirbančių stabdžių sistemos komponentų pasekmė, šalindami pasekmes, nepanaikinsite priežasties ir nauji diskai greitai pasieks senų būklė, todėl būkite atidūs arba kreipkitės į mus ir mes Jums padėsime!
Žemiau pridedame nuotraukų galeriją kurioje rasite keletą įdomesnių momentų iš stabdžių diskų keitimo ar tekinimo, netolygiai nudilusių paviršių ir kitų stabdžių diskų keitimo niuansų ir darbų ištraukų.
Kviečiame prisijungti prie mūsų Facebook automobilių remonto puslapio ir sekti mūsų darbus, komentuoti ir diskutuoti apie automobilių remontą.
Kviečiame jungtis prie mūsų automobilių remonto video Youtube kanalo.