Kompensatorių keitimas nėra toks labai dažnas automobilių remontas kurį tenka daryti mūsų Servise 007, bet keisti kompensatorius tikrai yra tekę ne kartą ir ne du, todėl mielai papasakosime apie kompensatorius, kompensatorių paskirtį ir keitimą. Apie kompensatorius kalbėjome šiek tiek straipsnyje apie vožtuvų tarpelių reguliavimą. Šį kartą pradėsime nuo to kam yra reikalingi kompensatoriai, kaip jie atrodo ir ką galima padaryti su kalančiais kompensatoriais.
Kompensatoriai, jų paskirtis ir išvaizda
Kompensatorių paskirtis yra sureguliuoti tarpelius tarp kumštelių, kurios spaudžia vožtuvus ir pačių vožtuvų. Detaliau apie vožtuvus ir veikimo principą skaitykite vožtuvų reguliavimo puslapyje. Kompensatoriai kad sudarytų optimalų tarpelį tarp vožtuvo ir jį spaudžiančios alkūnės, kitaip vadinamos kumštelės, naudoja tepalą ir jo slėgį. Jis talpina savyje tiek tepalo kiek reikia ir taip sudaro reikiamą tarpelį.
Kompensatoriaus veikimo principas ganėtinai aiškiai parodytas ir schemoje pridėtoje žemiau, čia aišku kurioje vietoje jie randasi ir iš esmės kokią funkciją atlieka.
Kompensatorių dėka nereikia reguliuoti vožtuvų tarpelių, jie visuomet automatiškai susireguliuoja, taip išvengiama papildomos variklio priežiūros ir periodinės patikros ir tarpelių reguliavimo.
Žemiau pateikiame kompensatorių nuotraukas, Mazda sohc variklio ir Mazda dohc gt variklio.
Kompensatorių gedimai – kalantys kompensatoriai
Daugelis automobilių tokių kaip Mazda, Mitsubishi ir daugelis kitų susiduria su kalančių kompensatorių problema. Pradžioje nutinka taip kad variklio darbas ir garsas jam dirbant panašėją į dyzelinio variklio darbą, pradeda kalenti kompensatoriai, garsiai dirbti variklis. Pirmieji požymiai pasireiškia tik esant šaltam varikliui, paskui jie dažnėja ir finale baigiasi tuo kad kalantys kompensatoriai skleidžia garsą visuomet nepaisant to šiltas variklis ar šaltas. Kompensatorių garsas yra toks pats kaip nesureguliuotų vožtuvų garsas, dėl per didelio tarpo tarp vožtuvų ir kumštelių kurios juos spaudinėja atsiranda didelis tarpas ir taip padidėja garsas. Apie vožtuvų tarpelių reguliavimą skaitykite vožtuvų tarpelių reguliavimo puslapyje.
Žemiau pateikiame video kaip skamba triukšmingas variklis kurio tarpeliai tarp vožtuvų nėra sureguliuoti arba rankiniu būdu arba kompensatorių pagalba, garsas būna toks pats kaip kad yra parodytas žemiau pateiktame video:
Kalančių kompensatorių pasekmės
Kalantys kompensatoriai – ar tai pavojinga? Taip tai pavojinga ir ilgainiui gali pažeisti bei sugadinti jūsų automobilio varikli, padidinti sąnaudas, suprastinti automobilio trauką. Pamėginsime papasakoti kaip ir kada gali pradėti kalti kompensatoriai. Kalančių kompensatorių priežastys gali būti kelios, viena iš pagrindinių ir dažniausiai pasitaikančių tai prastos kokybės, ne laiku keičiamas tepalas. Nepamirškite kad automobiliams kuriuose numatyti kompensatoriai, esant mūsų klimatui yra patartina naudoti geresnės kokybės, dar geriau sintetinį variklio tepalą. Sintetinis variklio tepalas yra skystesnis, pasižymi geresnėmis tepimo savybėmis bei geriau tinka automobiliams turintiems variklius su kompensatoriais.
Kalančių kompensatorių garsas gerai girdimas šiame video reportaže:
Kita priežastis dėl ko kala kompensatoriai yra nepakankamas tepalo slėgis. Tepalo slėgi pamatuoti galima specialiais prietaisais, kai kurie automobiliai turi skydelyje tepalo slėgio daviklį, bet dabar apie tai neišsiplėsime. Be abejonės yra ir daugiau priežasčių dėl ko gali kalti kompensatoriai, bet šiuo konkrečiu atveju pakalbėsime apie du dažniausiai pasitaikančius, tai prastos kokybės tepalas ir nepakankamas tepalo slėgis. Jei vis tik kompensatoriai kala dėl nepakankamo tepalo slėgio tuomet variklio remontas bus kur kas sudėtingesnis ir brangesnis.
Labai gerai matosi išardžius kuris kompensatorius jau nėra sandarus ir nesugeba laikyti tepalo spaudimo, o kartu ir reikiamo tarpelio, kad būtų aiškiau, kviečiame pasižiūrėti video reportažą žemiau nuorodoje.
Kompensatorių keitimas
Kompensatoriai priklausomai nuo variklio tipo bei automobilio markės yra pakankamai brangūs, dauguma modernesnių variklių turi po 12-16 kompensatorių todėl visus juos pakeisti būna gan brangu, vieno kaina būna vidutiniškai nuo 5€ iki 20€ o jų pakeitimas būna gan sudėtingas nes reikia nuimti paskirstymo diržą. Šiandien pasitelkiant žemiau pateiktas fotografijas pamėginsime papasakoti apie kompensatorių plovimą, kaip tai daryti ir kaip kovoti su kalančiais kompensatoriais, žinoma jei tą padaryti yra įmanoma.
Kompensatorių plovimas
Žemiau pateiksime pavyzdžių kaip buvo plaunami Mazda 323f bg gt automobilio kompensatoriai. Žemiau matome nuimtą variklio vožtuvų dangtelį, paskirstytoją ir oro paėmimo, srauto matuoklė paliekant priekyje gerą priėjimą prie variklio. Matome jog variklio dangtelio tarpinė buvo pasodinta ant silikono (ko gamintojas nepataria ir rekomenduoja patepti silikonu tik specialiai tam nurodytose vietose). Reikėtų nepamiršti kad norint pakeisti kompensatorius, ne visuomet bet dažnu atveju reikia nuimti paskirstymo diržą, todėl visuomet reikia žinoti paskirstymo diržo nuėmimo ir uždėjimo sekas, bei degimo nustatymo žymes. Prieš paskirstymo diržo keitimą skaitykite paskirstymo diržo keitimo puslapyje.
Žemiau pateikiame nuotrauką iš arčiau kaip atrodo variklio viršus ir silikono likučiai, juos, dedant naują tarpinę, būtina nuvalyti ir pašalinti pilnai.
Jau nuardžius variklio viršų bei pasiruošiant priėjimą prie variklio, reikėtų išimti esamus kompensatorius arba praplauti turimą kitą kompensatorių komplektą. Kaip tai padaryti papasakosime bei parodysime žemiau.
Dažnu atveju kompensatorius eina išardyti, ne išimtis ir šie kompensatoriai, kiekvienas jų buvo pilnai išardytas ir praplautas benzine, atskiros detalės sumestos i butelį su benzinu ir skalaujamos, o po to surenkamos. Kaip atrodo išrinktas kompensatorius pažiūrėkite pateiktoje nuotraukoje žemiau.
Kiekviena iš vidinių kompensatoriaus dalių yra surenkama ir sudedama palaipsniui, atidžiai. Kiekvienas kompensatorius yra sudarytas iš dangtelio, šaratuko ir spyruoklės. Viduje esantis tepalas yra uždaromas ir taip sudaromas reikiamas tarpelis.
Youtube tikrai rasite daug video reportažų apie kompensatorių plovimą ir kaip tą geriau padaryti patiems, pridedame vieną iš jų:
Pastaba: Niekada netikėkite kad kompensatoriai savaime prasiplaus jei juos neardytus sumesite i benziną ir paskalausite, kalantys kompensatoriai savaime neišsivalys nes dažnu atveju jų kanalai yra užsikišę ir paprastai jie neprasiplaus.
Gerai praplauti kalančius kompensatorius ir surinkti bei juos sudėti nepakanka, esminis ir būtinas dalykas kompensatoriams pilnai funkcionuoti ir veikti yra tepalas ir jo slėgis. Kol variklis yra šiltas išleiskite variklio tepalus ir neužsukite apatinio varžto, taip prapūskite suslėgtu oru visus tepalo kanalus įskaitant ir kanalus skirtus tepti kompensatoriams, viską pilnai pravalykite ir išplaukite kaip kad parodyta nuotraukoje žemiau.
Būtina sąlyga sudedant praplautus ir išvalytus kompensatorius yra sintetinis ir kokybiškas tepalas, šiuo konkrečiu keitimu buvo panaudoti Neste pilnai sintetiniai 5w40 tepalai. Taip pat keitimo metu, Dohc tipo varikliui buvo nuimti viršutiniai velenėliai ir dėl viso pikto patikrinti viršutiniai riebokšliai jei netyčia jie būtų pažeisti ir reikėtų juos keisti. Taip pat keitimo metu buvo pakeistas paskirstymo diržas ir įtempimo guoliai nes apžiūrėjus juos buvo nustatyta kad jų būklė yra prasta.
Variklio surinkimas – sudedant ir surinkinėjant kompensatorius būtina įsitikinti kad variklyje nėra paliktų jokių šiukšlių ar dulkių, tvarkingai sudėti kompensatorius ir sumontuoti išmetimo ir įsiurbimo velenėlius. Nuimant juos geriausiai nuimti atsargiai, susinumeruojant kur koks buvo varžtas bei koks laikiklis kurioje vietoje buvo ir pastatyti viską į vietas taip kaip buvo.
Paaiškinimas: Video matome kaip laisvai vaikšto praplauti kompensatoriai, taip jie vaikšto nes juose nėra susidariusio tepalo slėgio, viskas pravalyta praplauta ir perrinkta, surinkus variklį ir praplovus kompensatorius nenustebkite kad pirmą dieną ar dvi kompensatoriai vis tiek kals, taip bus kol jie pilnai susiteps ir susidarys reikiamą tepalo slėgį jų viduje, tuomet kai pašyla variklis ir tepalas pilnai prasivaikšto, kompensatoriai nutyla. Ardant kompensatorius prieš plaunant jie paprastai nesusistumia bet vidinė dalis kuri vaikšto ir sudaro tarpelį neturėtų strigti ir nesisukti ar nejudėti, ji negali užstrigti vienoje vietoje, ji turi visuomet prisitaikyti prie variklio keisdama atstumą tarp kojelės ar velenėlio ir vožtuvo.
Velenėlių priveržimas naudojant dinamometrinius įrankius
Žemiau pateikiama nuotrauka kaip yra užveržinėjamas velenėlis, tokia seka kaip nurodo gamintojo instrukcija reikiama jėga. Dinamometrinis įrankis yra naudojamas užveržinėjant visus varžtus įskaitant ir vožtuvų dangtelį kadangi yra keičiama nauja dangtelio tarpinė.
Kada neverta plauti kompensatorių ir pirkti naujus?
Kompensatorius dėti naujus verta visuomet, jei tik tą leidžia galimybės, jų yra pirkti ir jų kaina yra pakankamai protinga. Kartais būna taip kad kompensatorių plovimas nėra galimas dėl to kad jie yra mechaniškai pažeisti ar nelaiko tepalo slėgio dėl sugadintos jų konstrukcijos. Tokiu atveju reikia keisti kompensatorius naujais. Aukščiau pateiktame video matome kaip lengvai vaikšto kompensatoriai, taip yra todėl kad jie yra praplauti ir juose nėra tepalo, bet jei tepalo yra ir vis tiek laisvai vaikšto kompensatoriai vadinasi toks kompensatorius nelaiko slėgio ir tokius tikrai reikia keisti naujais.
Reziume ir išvados
Kalantys kompensatoriai yra dažno automobilio bėda ir problema. Jei nežinote ar pas jus yra kompensatoriai ar ne – parašykite mums ir mes patarsime ir pasakysime bei diagnozuosime problemas. Jei vis tik žinote jog Jūsų automobilyje yra kompensatoriai, naudokite kokybišką tepalą ir keiskite jį laiku reguliariai taip kaip nurodo gamintojas, kas 10000 arba kas du metus, priklausomai kuris greičiau bus pasiektas. Plaunant kompensatorius geriausiai nusipirkti pakaitinį kompensatorių komplektą iš dėvėto automobilio, tuomet iš dviejų rinkinių išrinkti geriausius pakaitinius praplaunant iš anksto, tokiu atveju turėsite gerai dirbančius kompensatorius. Taip pat keičiant juos nepamirškite būtinai pasikeisti tepalus ir pravalyti tepimo kanalus.
Kviečiame prisijungti prie mūsų Facebook automobilių remonto puslapio ir sekti mūsų darbus, komentuoti ir diskutuoti apie automobilių remontą.
Kviečiame jungtis prie mūsų automobilių remonto video Youtube kanalo.
Kompensatorių paskirtis yra sureguliuoti tarpelius tarp kumštelių, kurios spaudžia vožtuvus ir pačių vožtuvų. Detaliau apie vožtuvus ir veikimo principą skaitykite vožtuvų reguliavimo puslapyje. Kompensatoriai kad sudarytų optimalų tarpelį tarp vožtuvo ir jį spaudžiančios alkūnės, kitaip vadinamos kumštelės, naudoja tepalą ir jo slėgį. Jis talpina savyje tiek tepalo kiek reikia ir taip sudaro reikiamą tarpelį. Kompensatorių dėka nereikia reguliuoti vožtuvų tarpelių, jie visuomet automatiškai susireguliuoja, taip išvengiama papildomos variklio priežiūros ir periodinės patikros ir tarpelių reguliavimo.
Žemiau pateikiame kompensatorių nuotraukas, Mazda sohc variklio ir Mazda dohc gt variklio.