Dujų įranga montuojama Servise 007

Dujos, dujų įranga

nuo / 0 Komentarai / 13852 Peržiūros / 11 balandžio, 2010

Dujų įranga ir benzinas, kas geriau?Dujų įranga vis labiau populiarėja, ypač kai degalinių kainose matome akivaizdų dvigubą skirtumą ko pasakoje kiekvienas vairuotojas susimasto apie dujų įrangą ir jos montavimą. Dujų įranga šiais laikais yra pakankamai patobulėjusi tad daugelis tų senamadiškų gandų apie dujas tik viryklėms ar dujų keliamą žalą automobilio varikliui yra neteisingi. Šiuo metu populiariausios yra tiesioginio įpurškimo dujų įrangos, šių dujų įrangų galima pasiūlyti įvairių tipų ir komplektacijų pradedant pigesnėmis, baigiant brangesnėmis. Dujų įranga vis dažniau galima pamatyti sportiniuose automobiliuose su turbinomis tad tai tik patvirtina faktą kad su dujomis gali važinėti daugelis automobilių.

Dujų įranga yra visų pirma ekologiškas, mažiau gamtą teršiantis kuras. Dujos neturi sunkiųjų metalų todėl kur kas mažiau teršią gamtą. Dujų degalinių yra pakankamai daug tiek mūsų šalyje tiek užsienyje, todėl kelionės automobiliu po Europą važiuojant dujomis jau senai nekelia jokių problemų, visose šalyse dujų kaina yra maždaug du kartus mažesnė nei benzino. Nepaisant to – išlieka klausimas kokią dujų įrangą pasirinkti, kaip ir kodėl bei kur ją montuotis? Žemiau pamėginsime aprašyti dujų kartas ir jų privalumus bei trūkumus.

Kokią dujų įrangą tinkamiausia mano automobiliui, kokią dujų kartą pasirinkti?

Dujų kainos lyginant su benzino kainomisMes visuomet rekomenduojame montuotis ketvirtos kartos, tiesioginio įpurškimo dujų įrangą. Pasistengsime argumentuotai paaiškinti kodėl. Visų pirma, tokia įranga reikalauja mažiau priežiūros, yra modernesnė, lengviau prisitaiko prie automobilio variklio darbo, puikiai atitinka važiavimo dinamiką ir adaptuojasi prie automobilio kompiuterio, stebėdama kaip kompiuteris reguliuoja benzino purkštukus, valdo dujų purkštukus. Ketvirta dujų karta, tiesioginio įpurškimo dujų įranga rodo ir dujų lygį, automatiškai perjungia dujas pašilus varikliui, automatiškai įjungia benziną kai dujos baigiasi, praneša apie dujų likutį todėl puikiai tinka tiems kurie apie mašinas žino tik tiek kiek yra būtina norint automobilį vairuoti nes ketvirtos kartos įrangos nereikia nei perreguliuoti pasikeitus sezonams ar pakeitus oro filtrą, ketvirta karta „nešaudo“ ir neturi atbulinių smūgių kaip kad pirma ar antra dujų kartos. Galų gale ir pati dujų įrangos konstrukcija šiek tiek skiriasi savo komponentais, sudėtimi ir montavimo niuansais.

Dujų kartos – pirma, antra ar ketvirta dujų karta, kuo jos skiriasi?

Dujų įranga pagal savo konstrukciją, paskirtį ir sudėti yra skirtstoma į keturias kartas kurias mėginsime aprašyti individualiai keik žemiau pradedant paprasčiausia, baigiant populiariausia tiesiogine arba ketvirta dujų įrangos karta.

Pirma dujų karta

Pirma karta tinkamiausia paprastiems ir kaip taisyklė senesniems mašinoms, ypač toms kurios komplektuojamos su karbiuratoriniais varikliai valdomais vakuumo pagalba neturint ir nereguliuojant kuro mišinio jokiais kuro riebumo davikliai tokiais kaip lemda zondais. Pirma karta tinkamiausia yra mono įpurškimo sistemoms, montuojama panaudojant tuos pačius dujų baliono elementus kaip ir kitų kartų, tiesiog automobilio variklio skyriuje yra komponuojamas vakuuminis reduktorius arba reduktorius su elektro magnetu, dujų mišinys reguliuojamas rankomis reduktoriaus pagalba ir registro dėka, realiai variklis dirba teisingiausiu kuro mišiniu tik prie laisvų variklio sūkių arba prie pasirinkto sūkių diapazono, pvz 3500rpm kas priklausomai nuo automobilio variklio ir greičių dėžės pavarų ilgio atitinka apie 110km/h greitį. Važiuojant greičiau dujų mišinys liesėja, o jei sureguliuosite didesniam greičiui, tuomet sąnaudos bus didesnės ir prie žemesnio greičio važiuosite per riebiu mišiniu. Pirmos kartos sistemoje ir įrangoje, dujos į variklį paduodamos maišytuvo dėka kuris montuojasi prieš ar po oro srauto matuoklės, todėl reikalauja paprastai papildomų montavimo dalykų nes padidėjęs atstumas paprastai išlenkia arba kolektorių arba oro paėmimo šlangą ir netvarkingai sumontuota ji laikui bėgant trūksta. Pirmos kartos dujų įrangą patartina reguliuoti dažnai, tam paprastai yra montuojami lemda simuliatoriai kurie diodų (lempučių) pagalba nurodo mišinio riebumą kurį galima susireguliuoti ir pačiam, tikslingiausia tai būtų daryti kas kartą keičiantis orams, sezonams, ar keičiant oro filtrą. Jei susireguliuosite taip kad visuomet „dirbtų“, dažniausiai būsite nepatenkinti automobilio dinamika ar trauka. Pirmos kartos dujų įrangos pagrindiniai trūkumai yra tie kad ši įranga yra ypač reikli tvarkingai elektros/aukštos įtampos sistemai, t.y. privalo dažnai būti keičiamos žvakės, sumontavus įrangą pakeisti nauji aukštos įtampos laidai ir paskirstymo dangtelis, kitu atveju rizikuojate turėti atbulinį smūgį arba taip liaudyje vadinama „dujų šūvį“. Šūvio rezultatas gali būti netgi labai brangus, pradedant nušokusiom štangom, sulankstytom oro srauto matuoklės, susprogusia oro filtro dėžę ar net įsiurbimo kolektoriumi. Jei toks šūvis nutiktų Nidoje, automobilį tektų vilkte partempti nes važiuoti nesutvarkius neišeitu nei benzinu nei dujomis. Nepaisant tų trūkumų, pirmą kartą galima montuoti daugeliui automobiliu ir tikrai yra tokių variantų kur neverta montuoti modernesnių įrangų, bet kiekvieną atvejį reikėtų tirti ir vertinti atskirai bei individualiai pasitarus nuspręsti kokią įrangą pasirinkti, įvertinti pliusus ir minusus, investiciją ir galimas problemas ar trūkumus, įvertinti savo laiką reguliuojant ar dujų įrangos aptarnavimo kaštus nuspręsti ar ši karta Jums tinkama ar vis tik rinktis modernesnę dujų įrangą.

Antra dujų karta

Antra dujų karta tai iš esmės yra patobulinta pirmos kartos dujų karta. Antros kartos dujų įranga galima tik tuose automobiliuose kuriuose yra lemda zondas, nes šioji karta vietoje rankomis reguliuojamo varžto – registro, dujų padavimo žarnoje turi varikliuką kuris prisitaiko ir dujas reguliuoja priklausomai nuo droselio sklendės padėties (akseleratoriaus paspaudimo) ir mišinio riebumo, t.y. jei mišinys liesas ir automobilis greitėja – dujų paduodama daugiau, jei greitis krenta, mažiau, o nepaisant to kokiu greičiu važiuojate varikliukas sureguliuoja dujų padavimą taip kad jis būtų optimalus nepaisant to ar važiuojate 50km/h ar 130km/h. Tokia dujų įranga dirba visuomet teisingesniu mišiniu ko pasakoje dirba teisingesniu kuro mišiniu ir nekaip sausina dujų degimo kamerą bei vožtuvus, taip pat mažiau kenkia katalizatoriui ir išmetimo sistemai, kartu labiau saugo gamtą ir tausoja variklį. Nepaisant antros kartos dujų privalumų, mišinys dujų į variklį paduodamas tokiu pačiu principu kaip ir pirmoje kartoje ir taip išlieka atbulinių smūgių, dujų šūvių grėsmė. Tiesa, antrai kartai reguliuoti jau reikalingas kompiuteris, speciali programa kurią taip pat bent kartą metuose reikėtų sureguliuoti profilaktiškai.

Trečia dujų karta

Aukščiau aprašytos dujų kartos problemos, reguliavimai, automobilio dinamika o svarbiausiai atbuliniai smūgiai ir jų keliamos problemos vertė dujų įrangos kūrėjus pasukti galvą ir sugalvoti kažką gudresnio ir patikimesnio siekiant apsaugoti automobilius nuo žalos patiriamos atbulinių smūgių dėka. Taigi trečia dujų karta nuo pirmos ir antros skiriasi tuo kad dujos yra paduodamos tiesiai į kolektorių prieš įsiurbimo vožtuvus. Toks dujų padavimas leido praleisti tą etapą kai dujos iš maišytuvo maišosi kartu su oru ir oro paėmimo žarna bei kolektoriumi keliauja į variklį todėl tikimybė atbuliniam smūgiui ar kitaip vadinamam dujų šūviui išnyko. Toks dujų padavimas ne tik yra saugesnis, bet dėl įmontuoto dujų maišytuvo paprastai sumažėja ir oro paėmimo kiekis, o šiuo atveju jo nelieka tad variklio galia dujomis beveik nemažėja arba mažėja iki nejuntamo lygmens. Trečia dujų karta neprigijo atsiradusiai naujesnei, ketvirtai vadinamai dujų įrangos kartai, beto šio tipo dujų lūžis pagrindinis buvo tas, kad jos netiko Euro4 varikliams bei ta kad jei pvz sugenda lemda zondas, dujų įranga tampa neefektyvi ir nefunkcionuoja.

Ketvirta dujų karta

Ketvirtoji dujų karta yra šiuo metu populiariausia ir dažniausiai montuojama tiek mūsų tiek kitų montuotojų. Kodėl ji tokia populiari ir kuo ji geresnė už prieš tai išvardintas įrangas? Ketvirtos kartos dujų įranga turi labai daug privalumų ir yra pakankamai universali, ji tinka labai daugeliui automobilių su skirtingais varikliais, galingumais ir komplektacijomis. Ši įranga yra universali visų pirma tuo, kad dujų įrangos kūrėjai nekūrė sistemų konkretiems varikliams, o sukūrė kompiuterį kuris pasijungdamas prie konkretaus variklio nuskaito reikšmes taip kaip benzino kompiuteris valdo benzino purkštukus ir prie jų adaptuoja dujinius purkštukus. Šios įrangos komponentai skiriasi nuo pirmų dviejų ir net nuo trečios dujų kartos tuo kad yra statomi dujų purkštukai kiekvienai cilindrui, montuojamas dujų kompiuteris, pasijungiami MAP sensoriai. Dujų įranga pati automatiškai persijungia iš benzino į dujų pašilus varikliui, persijungimas yra nejuntamas ir nesukelia jokių trūkčiojimų bei nereikalauja pergazavimų. Dujoms pasibaigus, kompiuteris automatiškai apie tai įspėja ir pasibaigus dujomis perjungia benziną. Kiekvienam dujų purkštukui dirbant lygiagrečiai benzino purkštukui yra išsaugomas variklio dinamiškumas, mišinio riebumas atitinka benzino mišinio riebumą ir saugo tiek katalizatorių tiek jūsų automobilio variklį. Ketvirtos dujų kartos privalumas yra ir tas kad važiuojant dujomis niekada neatsiranda jokių variklio klaidų vadinamų „check engine“.

Naudota dujų įranga, ar verta?

Šiais laikais daugelis susigundo naudota dujų įranga, bet čia mes norime jus įspėti kad nebūtų kaipo toje patarlėje kur taupus moka du kartus. Jei jau nuspręsite pigiau ieškoti dujų įrangos, dėvėtus galima pirkti tik keletą mazgų o esminius keisti ir dėti tik naujus. Seną ir naudotą, galima montuoti tik dujų balioną ir vožtuvą jei jis nėra labai senas ir baliono patikros laikas dar nepasibaigęs. Kiekvienas dujų balionas, tiek cilindrinis tiek toroidinis (vietoje atsarginio rato) turi galiojimą arba pagaminimo datas. Paprastai balionas galioja 10 metų po jo pagaminimo datos ir ant baliono būna iškalta data arba pagaminimo arba galiojimo iki kokių metų balionas galioja. Taip perkant gerokai pigiau balioną kuris vis dar yra galiojantis galima sutaupyti iki maždaug poros šimtų, tik perkant balioną tiesioginiam įpurškimui dažnai reikia keisti vožtuvą esanti balione todėl prieš perkant bet kokią įrangą, pasitarkite dėl jos su meistrais pas kuriuos tą įrangą montuosite. Pilnam įpurškimui, tiesioginiai įrangai aplamai nepatariame pirkti dėvėtos įrangos nebent tai yra tikrai patikimas pardavėjas, išimta įranga niekada nebus tokia kaip nauja, o pasakymas kad įranga mažai tarnavusi dar nereiškia kad ji buvo kokybiškai sumontuota ir tikrai jau mažai tarnavo, galbūt yra parduodama nes turi kažkokių netaisomų problemų.

Sumontuotos STAG dujinės įrangos pavyzdžiai pateikiami žemiau foto galerijoje, kviečiame pasižiūrėti!

Daugiau dujų įrangos montavimo pavyzdžių rasite Facebook puslapyje: https://www.facebook.com/automobiliuremontas.

Visus susidomėjusius automobilių remontu ir informacija esančia Serviso 007 puslapyje kviečiame tapti mūsų Serviso 007 facebook paskyros draugais ir stebėti mūsų daromus darbus, foto ir video reportažus.

Taip pat kviečiame prisijungti ir prenumeruoti mūsų Serviso 007 Youtube video kanalą.

Related Posts